Beleid Reinigingsheffingen
In onze gemeente wordt de afvalstoffenheffing geheven op basis van het Diftar-systeem. De afvalstoffenheffing bestaat uit een vastrecht deel en een variabel deel. De hoogte van het variabel deel wordt bepaald door het aantal aangeboden kilo's (rest en groen) en door het aantal ledigingen van de restcontainer. Aanleveren PMD is gratis.
Met ingang van 2019 is besloten om voor het Grof Tuin Afval geen vergoeding meer te vragen en vanaf 2020 is er voor gekozen om voor elke aanbieding van de restcontainer een bedrag in rekening te brengen.
Uitgangspunt bij de afvalstoffenheffing is een 100% kostendekking. Verschillen tussen Begroting en Rekening worden verrekend met de bestemmingsreserve afval. Als de reserve onvoldoende hoog is om een nadeel te dekken komt het nadeel ten laste van de Algemene Middelen.
Tarieven 2020 voor de burger:
Bij de Begroting 2020 zijn de volgende | |
---|---|
Vast tarief: | € 115,16 per aansluiting |
Variabel tarief: | € 0,20 per kilo restafval |
€ 3,00 per lediging container restafval | |
€ 0,05 per kilo gft | |
€ 0,00 per kilo pmd | |
Afvalbrengpunt (ABP): | € 0,15 per kilo restafval |
€ 0,00 Per kilo grof tuinafval | |
Inzamelingsfrequentie: | 3 wekelijks |
Aantal aansluitingen: | 10.900 |
Te betalen poorttarieven bij Attero voor | |
Verbrandingsbelasting: | € 32,12 per ton |
Poorttarief GRIJS: | € 41,31 per ton |
Poorttarief GROEN: | € 40,41 per ton |
Aantallen tonnages 2020
Afvalstroom | Begroting | Rekening | Verschil |
---|---|---|---|
Restafval (rest) | 2.500 | 2.655 | 155 |
Groenafval (gft) | 1.900 | 1.896 | -4 |
Plastic, metalen, drankkartons (pmd) | 700 | 901 | 201 |
Grof huishoudelijk afval ABP | 1.680 | 2.027 | 347 |
Grof tuinafval ABP | 2.400 | 2.522 | 122 |
Lediging container restafval | 90.000 | 107.813 | 17.813 |
Kostendekkendheid 2020
Kostendekkendheid afval | Begroting | Rekening | Saldo | |
Totale kosten afval | ||||
1. | Algemene kosten | 470.890 | 395.206 | -75.684 |
---|---|---|---|---|
2. | Huis aan Huis inzameling | 436.277 | 470.633 | 34.356 |
3. | Kosten ABP | 437.361 | 482.474 | 45.113 |
4. | Kosten overige afvalstromen | 229.230 | 221.570 | -7.660 |
5. | Overige indirecte kosten | 798.486 | 785.457 | -13.029 |
Subtotaal | 2.372.244 | 2.355.340 | -16.904 | |
6. | Storting reserve afval | 0 | 67.860 | 67.860 |
7. | Storting in voorziening afval | 0 | 12.312 | 12.312 |
8. | Afronding | 0 | 0 | |
Totaal kosten | 2.372.244 | 2.435.512 | -63.268 | |
Totaal opbrengsten | -2.372.244 | -2.435.512 | 63.268 | |
Kostendekkenheidspercentage | 100% | 100% | 0 |
Toelichting verschillen Begroting / Rekening 2020
De werkelijke uitgaven afvalstoffen waren in 2020 totaal € 16.904 lager dan begroot en de inkomsten waren € 63.268 hoger dan begroot. Per saldo dus een voordeel in 2020 van € 80.172.
Dit voordeel is iets lager dan de verwachting berekend bij de tussenrapportage. Destijds is een inschatting gemaakt wat het effect zou zijn van het verlagen van de kiloprijs van gft en de invoering van een prijs per lediging van de restcontainer. Covid-19 heeft de effecten van deze maatregelen verstoord. Feit is dat er meer afval is aangeleverd door de inwoners, dan vooraf ingeschat. Opgemerkt wordt dat ten opzichte van 2019 het aantal kilo's restafval wel is gedaald.
Het voordeel wordt gestort in de reserve en in de voorziening. De stand van zowel reserve als voorziening was € 0.
Onderstaand worden de verschillen 2020 tussen de begroting en de rekening per onderdeel nader toegelicht en wordt ook inzicht gegeven in het verloop van de reserve afvalstoffen.
Toelichting lasten/uitgaven afval
Algemene kosten afval
De werkelijke algemene lasten afval waren € 75.684 lager dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door een ontvangen zwerfafvalvergoeding uit het afvalfonds en door iets lagere personeelskosten.
Kosten huis aan huis inzameling
De werkelijke kosten voor de huis aan huis inzameling waren € 34.356 hoger dan begroot. Eenvoudigweg omdat er meer afval is aangeboden. Meer tonnages en ledigingen restafval zorgen voor hogere kosten van € 25.800. Het gft is nagenoeg gelijk gebleven. Meer ledigingen pmd zorgen voor een stijging van de inzamelkosten met € 8.200.
Kosten Afvalbrengpunt (ABP)
Het betreft hier een nadeel van € 45.113. Dit nadeel wordt grotendeels veroorzaakt door meer aangeleverde kilo's van de grotere afvalstromen, de exploitatielasten van het ABP en het materieel.
Kosten diverse afvalstromen
Per saldo is op dit onderdeel sprake van een klein voordeel van € 7.660. Het voordeel ontstaat door een combinatie van voor- en nadelen. Voordelen worden behaald op het pmd (wijziging vergoedingssystematiek), door minder aangeleverde kilo's kringloopwinkel (tijdelijk gesloten) en legen bladbakken.
De nadelen betreffen de toegezegde garantieprijs oud papier en meer aangeleverde kilo's glas en luiers.
Overige indirecte kosten
Het betreft hier een voordeel van € 13.029. Ook hier ontstaat het voordeel uit een combinatie van voor- en nadelen. Voordeel is op de stelpost niet in rekening gebrachte kilo's (verwerkt in de werkelijke opbrengsten) en nadelig zijn de hogere kosten voor kwijtschelding.
Toelichting baten/inkomsten afval
De werkelijke inkomsten afvalstoffen zijn per saldo € 63.268 hoger dan begroot. Dit voordeel werd vooral veroorzaakt door een hogere opbrengst op het variabele deel van de afvalstoffenheffing voor restafval. Zowel het aantal kilo's (+155.000 kg) als het aantal ledigingen (+17.813) was hoger dan geraamd. In hoeverre Covid-19 hiervan op invloed was zal de komende jaren blijken.
De werkelijke inkomsten vast tarief voor het onderdeel huishoudelijk- en gft afval waren nagenoeg gelijk aan de begrotingsraming.