Algemeen
De uitbraak van Covid-19 eind februari 2020 heeft een enorme impact op ons allemaal. De wereldwijde pandemie leidt tot ongekende omstandigheden. Voor de aanpak van Covid-19
hebben wij, aanvullend op de landelijke maatregelen van het Rijk, als Drentse gemeenten tien maatregelen genomen om onze lokale en regionale ondernemers te ondersteunen. Verder passen wij voor onze inwoners en ondernemers, waar nodig, maatwerk toe.
De uitbraak van Covid-19 raakt veel beleidsterreinen van onze organisatie. We streven naar een zo adequaat mogelijke uitvoering van de landelijke en lokale maatregelen en naar zoveel mogelijk continuïteit van de reguliere werkzaamheden. Zo werken veel medewerkers vanuit huis en is er druk gewerkt om de noodzakelijke (digitale) besluitvorming mogelijk te maken.
Covid-19 is een gebeurtenis die niet aan een thema of taakveld is toe te rekenen, maar heeft betrekking op de gehele organisatie en op veel thema's en taakvelden. Om aan het bestuur en inwoners in één onderdeel overzichtelijk en integraal toe te lichten welke gevolgen Covid-19 op de organisatie heeft (gehad) is een paragraaf toegevoegd waarin is beschreven welke maatregelen de organisatie heeft genomen. Ook is in deze paragraaf toegelicht wat de kosten, gemiste opbrengsten en risico’s van Covid-19 op de thema’s en taakvelden zijn (geweest) en is eveneens aandacht geschonken aan de financiële gevolgen van Covid-19 voor 2021 en de jaren daarna. Covid-19 brengt voor de komende jaren veel risico's met zich mee. We weten niet wanneer we het achter ons kunnen laten en wat de financiële effecten na afloop van Covid-19 zullen zijn.
De Jaarstukken
De indeling van de jaarstukken is op basis van de vier thema’s: Onze inwoners, Onze economie, Onze toekomst en Onze leefomgeving. Tot slot laten we in 'Onze portemonnee' zien hoe wij aan onze inkomsten komen.
Wij leggen verantwoording af over het financiële beheer en over het behalen van de doelstellingen uit de begroting 2020. De jaarstukken zijn onderverdeeld in het jaarverslag en de jaarrekening. De jaarstukken zijn opgesteld binnen de kaders van het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV). Dit ziet u terug in de indeling en de opbouw van de jaarstukken.
Het jaarverslag
In de themabegroting 2020 zijn per thema doelstellingen benoemd. In de Bestuursrapportage 2020-I is de voortgang aangegeven halverwege het jaar. Nu is voor alle doelstellingen de stand per eind 2020 in beeld gebracht.
We geven de doelstellingen weer in een samenvatting. De voortgang geven we aan met onderstaande kleuren.
afgewerkt | volgens planning | niet volgens planning | nog niet gestart |
Waar noodzakelijk geven we een toelichting. Dat is in ieder geval zo als de uitvoering van een bepaald doel niet volgens planning loopt of nog niet is gestart. Per doelstelling rapporteren we over de voortgang.
In de subthema's bij de doelen maken we ook gebruik van symbolen. Deze hebben de volgende betekenis.
Samenwerking: waar werken we samen met partijen, zoals andere | |
Participatie: waar participeert de samenleving in het bereiken van onze | |
Cittaslow: waar geven we met onze manier van werken uitvoering aan | |
Middelen: nieuwe of gewijzigde ambities waar middelen voor nodig zijn die niet in de reguliere budgetten zijn opgenomen. |
De jaarrekening
Wij kunnen ons voorstellen dat u na het lezen van dit verslag benieuwd bent naar de kosten, of de plannen binnen het budget zijn uitgevoerd en hoe de gemeente er voor staat. In het onderdeel ‘Samenvatting op hoofdlijnen’ van de jaarstukken staan de belangrijkste oorzaken van het rekeningresultaat.
Bij de balans en het overzicht van baten en lasten zijn de verschillen ten opzichte van de begroting na wijziging in beeld gebracht. Is het verschil groter dan € 25.000 dan lichten wij dit toe. De verschillen ontstaan als in de bestuursrapportage 2020-II een ander bedrag begroot is, dan in het jaar 2020 in werkelijkheid is gerealiseerd.
Centrale verklaring voor een aantal posten
We kiezen er in de jaarrekening voor om de mutaties ‘loonkosten’ en ‘kapitaallasten’ centraal weer te geven. Dit voorkomt veel verwijzingen en herhalingen. Je hoeft bijvoorbeeld niet meer aan te geven dat het voordeel op het ene taakveld wordt gecompenseerd op een ander taakveld. Ook laten wij op deze wijze zien hoe de totale loonkosten zich verhouden ten opzichte van de raming.
De SiSa-verantwoording
Van het Rijk en de Provincie ontvangt de gemeente uitkeringen voor een aantal specifieke taken. De SiSa-bijlage is ook een onderdeel van de jaarstukken. In de SiSa-bijlage leggen we verantwoording af over deze specifieke uitkeringen.
Beleidsindicatoren
Volgens het BBV zijn we verplicht om de beleidsindicatoren van Waarstaatjegemeente.nl te presenteren. Deze indicatoren zijn opgenomen in een bijlage. Waarstaatjegemeente.nl verzamelt de gegevens uit een aantal bronnen zoals het CBS en de VNG.
Overzicht taakvelden
Vanaf 2017 moeten gemeenten volgens de vernieuwde BBV-voorschriften ook verplichte taakvelden opnemen in de jaarrekening. Op die manier zijn gemeenten onderling gemakkelijker te vergelijken en worden het Rijk en het CBS van goede en eenduidige informatie voorzien. Wij hebben in de jaarrekening een overzicht opgenomen van deze voorgeschreven taakvelden.
Wij hopen u met dit verslag een goed inzicht te kunnen geven in onze financiën.
College van burgemeester en wethouders
Jan Seton Niek Wind Freek Buijtelaar Nynke Houwing Albert Trip