Het rekeningresultaat
Het rekeningresultaat is volgens de regelgeving van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) weergegeven in:
- Het saldo van baten en lasten van € 2.770.394 voordelig.
Dit is het resultaat van de 4 thema’s, algemene dekkingsmiddelen, overhead en overige baten en lasten. - Het gerealiseerd resultaat van € 1.295.755 voordelig.
Dit is het uiteindelijke resultaat dat is ontstaan na de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves.
Begrotingsrechtmatigheid
Het stelsel van begroten en de bewaking hiervan moet waarborgen dat de baten en lasten binnen de (gewijzigde) begroting blijven en dat belangrijke wijzigingen of dreigende overschrijdingen tijdig worden gemeld aan de gemeenteraad, zodat deze tijdig (binnen het begrotingsjaar) een besluit kan nemen.
In uw raadsvergadering van 28 mei 2020 heeft u de financiële verordening 2019 vastgesteld. De aanleiding voor de wijziging is dat met ingang van de begroting 2019 de begroting en de jaarrekening per thema in plaats van per programma is verbijzonderd. In deze verordening heeft u ingestemd om de baten en lasten per thema te autoriseren. Aanvullend geven wij u inzicht in de baten en lasten per taakveld en ook worden de afwijkingen per taakveld toegelicht.
Uit deze rekening 2020 blijkt dat de totale lasten op rekeningbasis de begroting 2020 (inclusief begrotingswijzigingen) van een aantal thema’s overschrijden. Tegenover deze overschrijdingen van deze lasten staan ook hogere baten van deze thema’s . Per saldo zijn de hogere baten groter dan de hogere lasten en dit resulteert dan ook in een voordeliger resultaat van de jaarrekening 2020 ten opzichte van Berap 2020 I.
De afwijkingen zijn zowel van de investeringen als van de exploitatie adequaat toegelicht. De toelichting houdt in dat wij van mening zijn dat de afwijkingen passen binnen het bestaande beleid van uw raad en niet eerder bekend waren. Indien uw raad de jaarrekening vaststelt, stemt uw raad in met deze afwijkingen en de toelichting van ons college. Op deze manier autoriseert uw raad de afwijkingen en worden de afwijkingen dan rechtmatig en wordt voldaan aan de begrotingsrechtmatigheid. Deze werkwijze wijkt niet af van voorgaande jaren.
Hierna volgt een overzicht van de baten en lasten per thema. In het onderdeel 'Toelichting op het overzicht van baten en lasten' wordt er een analyse gegeven van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de jaarrekening.
Primitieve begroting 2020 | Actuele begroting 2020 | Werkelijk 2020 | ||||||||
Taakvelden | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
0.2 | Burgerzaken | 820 | 313 | -508 | 847 | 349 | -498 | 679 | 248 | -431 |
4.1 | Openbaar basisonderwijs | 126 | 24 | -102 | 138 | 24 | -114 | 137 | 17 | -120 |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1.335 | 429 | -906 | 1.221 | 389 | -832 | 1.339 | 561 | -779 |
5.1 | Sportbeleid en activering | 475 | 37 | -438 | 445 | 108 | -337 | 440 | 209 | -231 |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 1.285 | -1.285 | 1.131 | -12 | -1.143 | 1.154 | 50 | -1.104 | |
6.2 | Wijkteams | 3.885 | -3.885 | 3.905 | -3.905 | 3.976 | -3.976 | |||
6.3 | Inkomensregelingen | 8.815 | 7.231 | -1.584 | 9.014 | 7.746 | -1.268 | 10.777 | 9.788 | -989 |
6.4 | Begeleide participatie | 5.212 | -5.212 | 5.737 | -5.737 | 5.178 | -5.178 | |||
6.5 | Arbeidsparticipatie | 881 | 15 | -866 | 787 | 15 | -772 | 594 | 2 | -593 |
6.6 | Maatwerkvoorziening (WMO) | 484 | 10 | -474 | 664 | 10 | -654 | 1.002 | 15 | -987 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 5.732 | 72 | -5.659 | 6.036 | 46 | -5.990 | 6.279 | 78 | -6.201 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | 5.132 | -5.132 | 5.804 | -5.804 | 6.864 | 20 | -6.844 | ||
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | 26 | -26 | 26 | -26 | 26 | -26 | |||
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | 1.136 | -1.136 | 742 | -742 | 627 | -627 | |||
7.1 | Volksgezondheid | 1.002 | -1.002 | 1.089 | 20 | -1.069 | 1.040 | 20 | -1.020 | |
Totaal | Onze inwoners | 36.346 | 8.131 | -28.215 | 37.586 | 8.695 | -28.891 | 40.112 | 11.008 | -29.106 |
3.1 | Economische ontwikkeling | 83 | -83 | 42 | -42 | 36 | -36 | |||
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 217 | 179 | -38 | ||||||
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 4 | 11 | 7 | 55 | 56 | 1 | 48 | 55 | 7 |
3.4 | Economische promotie | 561 | 1.505 | 944 | 473 | 1.205 | 732 | 501 | 1.496 | 995 |
Totaal | Onze economie | 648 | 1.516 | 868 | 570 | 1.261 | 691 | 802 | 1.730 | 928 |
0.1 | Bestuur | 1.890 | -1.890 | 2.121 | 310 | -1.811 | 2.125 | 311 | -1.815 | |
5.3 | Cult.presentatie, -productie en -partic. | 136 | 16 | -120 | 136 | 16 | -120 | 182 | 29 | -154 |
5.4 | Musea | 174 | 4 | -170 | 205 | 4 | -200 | 207 | 4 | -203 |
5.6 | Media | 794 | 100 | -694 | 644 | 100 | -544 | 635 | 100 | -535 |
7.4 | Milieubeheer | 818 | 19 | -799 | 831 | 19 | -812 | 843 | 46 | -797 |
Totaal | Onze toekomst | 3.812 | 139 | -3.673 | 3.937 | 449 | -3.487 | 3.992 | 490 | -3.504 |
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 381 | 179 | -202 | 433 | 179 | -254 | 353 | 254 | -99 |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 1.371 | 1 | -1.371 | 1.407 | 1 | -1.407 | 1.396 | 3 | -1.393 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 167 | -167 | 163 | -163 | 172 | -172 | |||
2.1 | Verkeer en vervoer | 3.368 | 74 | -3.294 | 3.395 | 2 | -3.393 | 3.591 | 550 | -3.041 |
4.2 | Onderwijshuisvesting | 766 | 70 | -696 | 859 | 70 | -789 | 958 | 46 | -912 |
5.2 | Sportaccommodaties | 1.589 | 280 | -1.310 | 2.067 | 260 | -1.807 | 2.252 | 263 | -1.989 |
5.5 | Cultureel erfgoed | 2 | -2 | |||||||
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 3.338 | 29 | -3.309 | 3.491 | 47 | -3.444 | 3.456 | 96 | -3.359 |
7.2 | Riolering | 1.731 | 2.926 | 1.195 | 1.735 | 2.926 | 1.191 | 1.785 | 2.978 | 1.193 |
7.3 | Afval | 1.868 | 2.720 | 852 | 1.866 | 2.720 | 854 | 1.867 | 2.846 | 979 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 391 | 155 | -236 | 381 | 155 | -225 | 368 | 143 | -225 |
8.1 | Ruimtelijke ordening | 1.219 | 35 | -1.184 | 1.588 | 110 | -1.478 | 1.993 | 626 | -1.367 |
8.2 | Grondexploitatie (niet-bedrijventerreine | 61 | 100 | 39 | 66 | 100 | 34 | 1.940 | 2.208 | 268 |
8.3 | Wonen en bouwen | 1.364 | 574 | -790 | 1.073 | 574 | -499 | 1.103 | 683 | -420 |
Totaal | Onze leefomgeving | 17.614 | 7.143 | -10.473 | 18.524 | 7.144 | -11.380 | 21.236 | 10.696 | -10.539 |
Totaal | thema's | 58.420 | 16.929 | -41.493 | 60.617 | 17.549 | -43.067 | 66.142 | 23.924 | -42.221 |
0.5 | Treasury | 704 | 931 | 227 | 803 | 903 | 100 | 516 | 597 | 81 |
0.61 | OZB woningen | 55 | 4.704 | 4.649 | 105 | 4.804 | 4.699 | 102 | 4.933 | 4.831 |
0.62 | OZB niet-woningen | 1.472 | 1.472 | 1.472 | 1.472 | 1.414 | 1.414 | |||
0.64 | Belastingen overig | 291 | -291 | 291 | -291 | 338 | -338 | |||
0.7 | Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF | 158 | 44.408 | 44.250 | 158 | 47.142 | 46.984 | 9 | 47.457 | 47.448 |
Totaal | algemene dekkingsmiddelen | 1.208 | 51.515 | 50.307 | 1.357 | 54.321 | 52.964 | 965 | 54.401 | 53.436 |
0.4 | Overhead | 9.146 | 143 | -9.003 | 8.817 | 143 | -8.673 | 8.649 | 67 | -8.583 |
0.8 | Overige baten en lasten | 81 | -50 | -131 | -113 | -50 | 63 | -1 | 134 | 135 |
0.9 | Vennootschapsbelasting (VpB) | |||||||||
Totaal | overhead, overige baten en lasten en VpB | 9.227 | 93 | -9.134 | 8.704 | 93 | -8.610 | 8.648 | 201 | -8.448 |
Saldo van baten en lasten | 68.855 | 68.537 | -320 | 70.678 | 71.963 | 1.287 | 75.755 | 78.526 | 2.767 | |
0.10 | Mutaties reserves | 807 | 1.141 | 334 | 4.985 | 3.771 | -1.214 | 5.559 | 4.085 | -1.475 |
Resultaat | 69.662 | 69.678 | 14 | 75.667 | 75.736 | 69 | 81.314 | 82.611 | 1.292 |