Wegen en verkeer

Doelstellingen

Wegen en verkeer

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

T1

T2

1. Veilige en toekomstbestendige wegen in de gemeente Borger-Odoorn.

1.1 Inzet van extra middelen (2018-2023) voor het groot onderhoud om de algehele kwaliteit van de wegen te verbeteren.

1.2 Uitvoeringsprogramma wordt opgesteld middels de door de raad geaccordeerde prioriterings-sytematiek.

1.3 Inventief combineren van onderhoud/ontwikkeling groen, riolering en verkeer met aanpak wegen.

2. Verbeteren plattelandswegen.

2.1 Gedurende de inzet van extra middelen (2018-2023) wordt jaarlijks € 400.000 geïnvesteerd in verbetering van plattelandswegen. (Fiets-) Plattelandswegen die worden gebruikt door recreanten en toeristen krijgen hierbij prioriteit.

2.2 Uitvoering in overleg met LTO, agrarische loonwerkbedrijven (Cumela), recreatieschap en ondernemers. (eigen kracht, zelfredzaamheid).

2.3 Zo mogelijk wordt gebruik gemaakt van (goedkopere) technische alternatieven voortkomend uit proef Denktank Plattelandswegen.

3. Uitvoering geven aan nieuw  Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP).

3.1 Jaarlijks projecten uitvoeren die komen uit het uitvoeringsprogramma van het GVVP.

4. Alleen verlichten waar nodig.

4.1 Per situatie wordt in overleg met de inwoners gekeken naar de meest efficiënte en veilige vorm van verlichting.

5. Onderzoek Oost-West-verbinding

5.1 Dit onderzoek als onderdeel van het GVVP uitvoeren.

6. Netwerk snelfietsroutes.

6.1 Het vormen van een visie op bereikbaarheid in BOCE verband. Het netwerk snelfietsroutes is daar onderdeel van.

Toelichting

2.3 De Denktank is officieel afgesloten (B&W-advies). De adviezen uit de Denktank zijn opgenomen in de meerjarenplanning REAL.

3.1 Er zijn diverse projecten, maatregelen en quick-wins uitgevoerd. Hierbij kan gedacht worden aan:  invoering 60 km/u-zone omgeving Strengenweg, invoering 30 km/u-zone 72e Laan en Bolsterlaan in Valthermond, invoering 30 km/u op en rondom De Goorns in Odoorn, invoering van 30 km/u in Nieuw-Buinen op alle wegen ten noorden van het Noorderdiep en ten westen van het Dwarsdiep, instellen van een 30 km/u-zone op het Noorderdiep te Nieuw-Buinen (tussen Mondenweg en Prins Bernhardlaan), invoering 30 km/u-zone op het Noorderdiep in 2e Exloërmond (ten oosten van de Nijverheidsstraat), invoering 30 km/u-zone in de wijk Hunzedal in Borger, instellen van een 60 km/u-zone op het Zuiderdiep tussen 2e Exloërmond en Musselkanaal (als proef om effect te kunnen bekijken van het alleen plaatsen van verkeersborden op dit soort wegen), invoering 60 km/u-zone op veel plattelandswegen, planvorming Melkweg Klijndijk, start met een verkeersonderzoek naar de oost-westverbinding in de zuidkant van de gemeente, planvorming Zuiderdiep Valthermond (gezamenlijk met wegenonderhoud), verbeteren fietsroute oost-west door Borger.

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2021 16:09:12 met de export van 07/14/2021 15:54:59