Wegen en verkeer | |||||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | T1 | T2 | ||||
1. Veilige en toekomstbestendige wegen in de gemeente Borger-Odoorn. | 1.1 Inzet van extra middelen (2018-2023) voor het groot onderhoud om de algehele kwaliteit van de wegen te verbeteren. | ||||||
1.2 Uitvoeringsprogramma wordt opgesteld middels de door de raad geaccordeerde prioriterings-sytematiek. | |||||||
1.3 Inventief combineren van onderhoud/ontwikkeling groen, riolering en verkeer met aanpak wegen. | |||||||
2. Verbeteren plattelandswegen. | 2.1 Gedurende de inzet van extra middelen (2018-2023) wordt jaarlijks € 400.000 geïnvesteerd in verbetering van plattelandswegen. (Fiets-) Plattelandswegen die worden gebruikt door recreanten en toeristen krijgen hierbij prioriteit. | ||||||
2.2 Uitvoering in overleg met LTO, agrarische loonwerkbedrijven (Cumela), recreatieschap en ondernemers. (eigen kracht, zelfredzaamheid). | |||||||
2.3 Zo mogelijk wordt gebruik gemaakt van (goedkopere) technische alternatieven voortkomend uit proef Denktank Plattelandswegen. | |||||||
3. Uitvoering geven aan nieuw Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP). | 3.1 Jaarlijks projecten uitvoeren die komen uit het uitvoeringsprogramma van het GVVP. | ||||||
4. Alleen verlichten waar nodig. | 4.1 Per situatie wordt in overleg met de inwoners gekeken naar de meest efficiënte en veilige vorm van verlichting. | ||||||
5. Onderzoek Oost-West-verbinding | 5.1 Dit onderzoek als onderdeel van het GVVP uitvoeren. | ||||||
6. Netwerk snelfietsroutes. | 6.1 Het vormen van een visie op bereikbaarheid in BOCE verband. Het netwerk snelfietsroutes is daar onderdeel van. | ||||||
Toelichting |
---|
2.3 De Denktank is officieel afgesloten (B&W-advies). De adviezen uit de Denktank zijn opgenomen in de meerjarenplanning REAL. |
3.1 Er zijn diverse projecten, maatregelen en quick-wins uitgevoerd. Hierbij kan gedacht worden aan: invoering 60 km/u-zone omgeving Strengenweg, invoering 30 km/u-zone 72e Laan en Bolsterlaan in Valthermond, invoering 30 km/u op en rondom De Goorns in Odoorn, invoering van 30 km/u in Nieuw-Buinen op alle wegen ten noorden van het Noorderdiep en ten westen van het Dwarsdiep, instellen van een 30 km/u-zone op het Noorderdiep te Nieuw-Buinen (tussen Mondenweg en Prins Bernhardlaan), invoering 30 km/u-zone op het Noorderdiep in 2e Exloërmond (ten oosten van de Nijverheidsstraat), invoering 30 km/u-zone in de wijk Hunzedal in Borger, instellen van een 60 km/u-zone op het Zuiderdiep tussen 2e Exloërmond en Musselkanaal (als proef om effect te kunnen bekijken van het alleen plaatsen van verkeersborden op dit soort wegen), invoering 60 km/u-zone op veel plattelandswegen, planvorming Melkweg Klijndijk, start met een verkeersonderzoek naar de oost-westverbinding in de zuidkant van de gemeente, planvorming Zuiderdiep Valthermond (gezamenlijk met wegenonderhoud), verbeteren fietsroute oost-west door Borger. |