Bijlagen

Interbestuurlijk toezicht

 
Algemeen
In de afgelopen jaren zijn er een aantal fundamentele wijzigingen doorgevoerd, waar het gaat om het toezicht tussen verschillende bestuurslagen. Dit is vastgelegd in de Wet Revitalisering Generiek Toezicht

In overleg met de Drentse gemeenten is door de provincie Drenthe een beoordelingskader vastgesteld. Aan de hand van dit toetsingskader geeft de provincie inhoud aan de toezichthoudende rol op de domeinen Financiën, monumentenzorg, ruimtelijke ordening, WABO en archief.
In Drents verband is afgesproken dat de zelfbeoordeling door gemeenten een plek krijgt in de P&C cyclus en wordt opgenomen bij de jaarrekening.

Medebewindstaken
De volgende taken die door de gemeente in medebewind worden uitgevoerd worden verantwoord.

Domein

Belang toezicht

Ruimtelijke Ordening

Actuele bestemmingsplannen en aanwezigheid Structuurvisie(s) bij gemeenten conform de wettelijk eisen in WRO (Wet Ruimtelijke
Ordening)

Omgevingsrecht

Bescherming van mens en natuur tegen schade en gevaar. Uitvoering van de vergunningverlening, nalevingstoezicht en handhaving (milieu, bouwen en wonen)

Monumenten

(Planologische) bescherming cultuurhistorische en archeologische waarden via actuele gemeentelijke ruimtelijke plannen.
Deskundige advisering vergunningsverlening

Huisvesting statushouders

Tijdige huisvesting van het aantal statushouders overeenkomstig de halfjaarlijkse taakstelling van het Rijk .

Archiefzorg

Controle van de kwaliteit van de informatiehuishouding van overheden, zoals die nodig is voor adequate verantwoording,  bewijsvoering en historisch onderzoek.

Uitkomsten zelfevaluatie
Hieronder wordt per domein de zelfbeoordeling aangegeven op basis van de criteria die door de provincie zijn vastgesteld.

Ruimtelijke Ordening

Status
Rood/Oranje
Groen

Toelichting

Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over actuele, bestuurlijk vastgestelde   structuurvisie(s) conform de wettelijke vereisten

De Structuurvisie beslaat het hele grondgebied van gemeente Borger-Odoorn en is op 9 december 2010 vastgesteld, in werking getreden op vrijdag 21 januari 2011.

Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over actuele, bestuurlijk vastgestelde bestemmingsplannen conform de wettelijke vereisten

In 2018 is voor het gehele buitengebied van gemeente Borger-Odoorn een bestemmingsplan vastgesteld. Dit geldt ook voor de linten Valthermond, 1 e Exloërmond en Nieuw-Buinen (2017). In 2021 zal het dorpenplan en een bestemmingsplan voor Borger in procedure worden gebracht. De voorbereidingen zijn inmiddels getroffen

Is er reden voor extra aandacht?

Nee .

Omgevingsrecht

Status
Rood/Oranje
Groen

Toelichting

Gemeente heeft een actueel
beleid op het gebied van
vergunningverlening,
toezicht en handhaving
(VTH), inclusief veiligheid,
bouwplantoetsing,
bodembeleid en een
probleem- en risicoanalyse

Ja. In 2020 zijn we begonnen met het evalueren van het beleid en hebben we geconcludeerd dat we het herijken ervan gelijk op willen laten gaan met de Omgevingswet. Daarom heeft de gemeenteraad het huidige VTH-beleid verlengd tot 1 juli 2022.

Gemeente heeft een
consistent en duidelijk,
bestuurlijk vastgesteld
Jaarprogramma op het
gebied van VTH, met
voldoende operationele
doelen

Ja de gemeente Borger-Odoorn stelt jaarlijks een VTH- uitvoeringsprogramma vast.

Gemeente heeft een
bestuurlijk vastgesteld
Jaarverslag op het gebied
van VTH

Ieder jaar wordt er een jaarverslag opgesteld. Deze wordt vastgesteld door het college. En ter kennisname aan de gemeenteraad toegestuurd.

Uit het Jaarverslag blijkt dat
doelen en normen op het
gebied van VTH zijn behaald
volgens de wettelijke
vereisten

Ja er zijn concreet onderdelen benoemd die na afloop van het jaar worden beoordeeld.

Gemeente heeft een
bestuurlijk vastgestelde
kwaliteitsverordening op het
gebied van VTH

Ja deze is in 2016 vastgesteld door de gemeenteraad. Eind 2020 hebben we onderzoek laten uitvoeren naar de kwaliteitscriteria 2.2. Dit jaar wordt beoordeeld of (en zo ja hoe) aanpassingen in het bestaande verbeterplan nodig zijn.

Totaalbeeld
Is er reden voor extra
aandacht?

Nee

Monumenten

Status
Rood/Oranje
Groen

Toelichting

Gemeente heeft bij de
vaststelling van nieuwe
bestemmingsplannen, of bij vrijstelling op bestaande
plannen, aangegeven op
welke wijze wordt omgegaan
met in geding zijnde
cultuurhistorische en
archeologische waarden;
deze bestemmingsplannen
zijn bestuurlijk vastgesteld

De gemeente is al bezig met een beleidsnota Cultuur Historie Borger-Odoorn. Deze gaat 1 op 1 worden opgenomen in de nieuwe Omgevingsvisie op basis van de Omgevingswet.
Tot die beleidsimplantatie wordt separaat Cultuur Historie meegenomen in actualiseringsbestemmingsplannen of mini-bestemmingsplannen

Gemeente heeft een
commissie ingesteld die
adviseert over
omgevingsvergunningen
voor het aanpassen van een beschermd monument en vraagt deskundig advies bij vergunningverlening waarbij cultuurhistorische en/of archeologische waarden aan
de orde zijn

Er is samenwerking met Stichting Libau

Binnen de gemeente vindt
adequaat toezicht en
handhaving plaats op het
gebied van monumenten en archeologie; dit is tevens vastgelegd in documenten

Toezicht door gemeentelijke toezichthouders en Borger-Odoorn heeft parttime een “eigen” archeoloog in dienst.

Totaalbeeld
Is er reden voor extra aandacht?

Druk om te komen tot beleidsnota Cultuur-Historie.

Huisvesting statushouders

Status
Rood/Oranje
Groen

Toelichting

Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (eerste helft van het jaar) op het gebied van tijdige huisvesting van statushouders en heeft geen verwijtbare achterstand of loopt hierop in

De gemeente had een taakstelling van 8 personen en heeft 12 personen geplaatst. Daarmee is de achterstand met 4 personen ingelopen en was deze op 1 juli 2020 5 personen.

Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (tweede helft van het jaar) op het gebied van tijdige huisvesting van statushouders en heeft geen verwijtbare achterstand of loopt hierop in

De gemeente had voor de tweede helft van 2020 een taakstelling van 10 personen. Daarvan zijn 8 personen geplaatst. Daarmee is de achterstand met 2 opgelopen tot 7 personen op 1 januari 2021.

Totaalbeeld
Is er reden voor extra aandacht?

De taakstelling voor de eerste helft van 2021 is fors verhoogd naar 20 personen. Dit tezamen met de opmerking van de woningbouwcorporaties dat er naar verhouding weinig woningen beschikbaar zullen zijn maakt dat het realiseren van dit aantal een aandachtspunt is.

Archiefzorg

Status
Rood/Oranje
Groen

Toelichting

Lijst van vastgestelde risicovolle thema’s

De vier aandachtspunten voor 2020 waren het (1) Kwaliteitszorgsysteem; (2) Overzicht archiefbescheiden; (3) Selectie en vernietiging; (4) Vervanging.
Ad. 1. In 2020 is het Kwaliteitszorgsysteem vastgesteld.
Ad 2. De basis van een Overzicht archiefbescheiden is er, deze wordt verder uitgewerkt in 2021.
Ad 3. Op het gebied van Selectie en vernietiging heeft een inhaalslag plaatsgevonden, maar de achterstand is nog niet volledig weggewerkt.
Ad 4. In 2020 is geregeld dat per 2021 wordt overgegaan op volledige vervanging van archiefbescheiden in het zaaksysteem

Totaalbeeld
Is er reden voor extra aandacht?

In het afgelopen jaar is een stevige basis gelegd. Het is duidelijk welke opgaves de gemeente voor 2021 te wachten staan, hiervoor is al een Plan van aanpak opgesteld en gedeeld met de Provincie.

Deze pagina is gebouwd op 07/14/2021 16:09:12 met de export van 07/14/2021 15:54:59