Algemeen
In de afgelopen jaren zijn er een aantal fundamentele wijzigingen doorgevoerd, waar het gaat om het toezicht tussen verschillende bestuurslagen. Dit is vastgelegd in de Wet Revitalisering Generiek Toezicht
In overleg met de Drentse gemeenten is door de provincie Drenthe een beoordelingskader vastgesteld. Aan de hand van dit toetsingskader geeft de provincie inhoud aan de toezichthoudende rol op de domeinen Financiën, monumentenzorg, ruimtelijke ordening, WABO en archief.
In Drents verband is afgesproken dat de zelfbeoordeling door gemeenten een plek krijgt in de P&C cyclus en wordt opgenomen bij de jaarrekening.
Medebewindstaken
De volgende taken die door de gemeente in medebewind worden uitgevoerd worden verantwoord.
Domein | Belang toezicht |
---|---|
Ruimtelijke Ordening | Actuele bestemmingsplannen en aanwezigheid Structuurvisie(s) bij gemeenten conform de wettelijk eisen in WRO (Wet Ruimtelijke |
Omgevingsrecht | Bescherming van mens en natuur tegen schade en gevaar. Uitvoering van de vergunningverlening, nalevingstoezicht en handhaving (milieu, bouwen en wonen) |
Monumenten | (Planologische) bescherming cultuurhistorische en archeologische waarden via actuele gemeentelijke ruimtelijke plannen. |
Huisvesting statushouders | Tijdige huisvesting van het aantal statushouders overeenkomstig de halfjaarlijkse taakstelling van het Rijk . |
Archiefzorg | Controle van de kwaliteit van de informatiehuishouding van overheden, zoals die nodig is voor adequate verantwoording, bewijsvoering en historisch onderzoek. |
Uitkomsten zelfevaluatie
Hieronder wordt per domein de zelfbeoordeling aangegeven op basis van de criteria die door de provincie zijn vastgesteld.
Ruimtelijke Ordening | Status | Toelichting |
---|---|---|
Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over actuele, bestuurlijk vastgestelde structuurvisie(s) conform de wettelijke vereisten | De Structuurvisie beslaat het hele grondgebied van gemeente Borger-Odoorn en is op 9 december 2010 vastgesteld, in werking getreden op vrijdag 21 januari 2011. | |
Gemeente beschikt voor het gehele grondgebied over actuele, bestuurlijk vastgestelde bestemmingsplannen conform de wettelijke vereisten | In 2018 is voor het gehele buitengebied van gemeente Borger-Odoorn een bestemmingsplan vastgesteld. Dit geldt ook voor de linten Valthermond, 1 e Exloërmond en Nieuw-Buinen (2017). In 2021 zal het dorpenplan en een bestemmingsplan voor Borger in procedure worden gebracht. De voorbereidingen zijn inmiddels getroffen | |
Is er reden voor extra aandacht? | Nee . |
Omgevingsrecht | Status | Toelichting |
---|---|---|
Gemeente heeft een actueel | Ja. In 2020 zijn we begonnen met het evalueren van het beleid en hebben we geconcludeerd dat we het herijken ervan gelijk op willen laten gaan met de Omgevingswet. Daarom heeft de gemeenteraad het huidige VTH-beleid verlengd tot 1 juli 2022. | |
Gemeente heeft een | Ja de gemeente Borger-Odoorn stelt jaarlijks een VTH- uitvoeringsprogramma vast. | |
Gemeente heeft een | Ieder jaar wordt er een jaarverslag opgesteld. Deze wordt vastgesteld door het college. En ter kennisname aan de gemeenteraad toegestuurd. | |
Uit het Jaarverslag blijkt dat | Ja er zijn concreet onderdelen benoemd die na afloop van het jaar worden beoordeeld. | |
Gemeente heeft een | Ja deze is in 2016 vastgesteld door de gemeenteraad. Eind 2020 hebben we onderzoek laten uitvoeren naar de kwaliteitscriteria 2.2. Dit jaar wordt beoordeeld of (en zo ja hoe) aanpassingen in het bestaande verbeterplan nodig zijn. | |
Totaalbeeld | Nee |
Monumenten | Status | Toelichting |
---|---|---|
Gemeente heeft bij de | De gemeente is al bezig met een beleidsnota Cultuur Historie Borger-Odoorn. Deze gaat 1 op 1 worden opgenomen in de nieuwe Omgevingsvisie op basis van de Omgevingswet. | |
Gemeente heeft een | Er is samenwerking met Stichting Libau | |
Binnen de gemeente vindt | Toezicht door gemeentelijke toezichthouders en Borger-Odoorn heeft parttime een “eigen” archeoloog in dienst. | |
Totaalbeeld | Druk om te komen tot beleidsnota Cultuur-Historie. |
Huisvesting statushouders | Status | Toelichting |
---|---|---|
Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (eerste helft van het jaar) op het gebied van tijdige huisvesting van statushouders en heeft geen verwijtbare achterstand of loopt hierop in | De gemeente had een taakstelling van 8 personen en heeft 12 personen geplaatst. Daarmee is de achterstand met 4 personen ingelopen en was deze op 1 juli 2020 5 personen. | |
Gemeente voldoet aan de halfjaarlijkse taakstelling (tweede helft van het jaar) op het gebied van tijdige huisvesting van statushouders en heeft geen verwijtbare achterstand of loopt hierop in | De gemeente had voor de tweede helft van 2020 een taakstelling van 10 personen. Daarvan zijn 8 personen geplaatst. Daarmee is de achterstand met 2 opgelopen tot 7 personen op 1 januari 2021. | |
Totaalbeeld | De taakstelling voor de eerste helft van 2021 is fors verhoogd naar 20 personen. Dit tezamen met de opmerking van de woningbouwcorporaties dat er naar verhouding weinig woningen beschikbaar zullen zijn maakt dat het realiseren van dit aantal een aandachtspunt is. |
Archiefzorg | Status | Toelichting |
---|---|---|
Lijst van vastgestelde risicovolle thema’s | De vier aandachtspunten voor 2020 waren het (1) Kwaliteitszorgsysteem; (2) Overzicht archiefbescheiden; (3) Selectie en vernietiging; (4) Vervanging. | |
Totaalbeeld | In het afgelopen jaar is een stevige basis gelegd. Het is duidelijk welke opgaves de gemeente voor 2021 te wachten staan, hiervoor is al een Plan van aanpak opgesteld en gedeeld met de Provincie. |